Kotimainen verkkokauppa
Pyydä tarjous suuriin tilauksiin
Nopea toimitus
Koti
Asiakas

Lastenvaatteiden brändäys poikkeaa aikuisten vaatteista monella tavalla. Ensimmäinen ero on käyttötapa: lastenvaatteet joutuvat kovemmalle rasitukselle. Niitä pestään tiheämmin, ne likaantuvat helpommin ja niissä liikutaan villisti. Kun suunnittelet painatusta lasten vaatteisiin, sinun on ajateltava lopputulosta arjen kautta – miltä se näyttää 30 pesun jälkeen, miten se joustaa leikeissä ja tuntuuko se mukavalta ihoa vasten.

Turvallisuus ja mukavuus ovat lähtökohta. Painatuksen ei kuulu olla kova, raapiva tai paksu “muovikerros”, joka tekee paidasta epämiellyttävän. Siksi kannattaa suosia pehmeitä ja joustavia painotekniikoita, jotka on tarkoitettu erityisesti lasten tekstiileihin. Myös värien ja painomusteiden on hyvä olla sertifioituja ja turvallisia, koska pienet lapset saattavat esimerkiksi pureskella hihoja tai kauluksia.

Toinen olennainen asia on mitoitus. Lastenvaatteissa painoala on pienempi, ja mittasuhteet muuttuvat nopeasti koon mukana. Iso logo, joka näyttää hyvältä 140 cm hupparissa, voi olla 92 cm bodyn etupuolella liian hallitseva. Suunnittelussa kannattaa tehdä koko- ja mittakaavavaihtoehdot: sama kuvio, mutta eri kokoihin suhteutettuna.

Sijoittelu vaikuttaa siihen, pysyykö painatus ehjänä. Esimerkiksi polviin tai kyynärpäihin tulevat printit kuluvat nopeammin, koska lapsi konttaa, kaatuu ja liukuu. Rinnan keskiosa, selkä tai hupparin yläosa ovat yleensä kestävämpiä paikkoja. Jos painatus on osa seuran tai tapahtuman ilmettä, voi olla fiksua pitää se hieman ylempänä kuin aikuisten vaatteissa, jotta se näkyy hyvin myös haalarin tai takin alta.

Graafisesti lastenvaatteet kestävät leikkisyyttä. Toimivat elementit ovat selkeitä, helposti tunnistettavia ja sopivan kontrastisia. Liian pienet yksityiskohdat voivat “tukkeutua” painossa tai menettää terävyytensä venyvässä kankaassa. Siksi lastenvaatteissa usein toimii pelkistetty logo tai maskotti paremmin kuin ohutviivainen, monimutkainen kuvio.

Suomessa lastenvaatteita brändäävät usein urheiluseurat, päiväkodit, harrastusryhmät ja tapahtumat. Sää huomioiden on hyvä miettiä myös sitä, että vaate toimii ulkovaatteiden kanssa. Jos lapsi käyttää hupparia toppatakin alla, printin kannattaa olla sellainen, että se ei hankaudu vaan kestää kerrospukeutumisen.